Hirvelän museosta löytyy aika-ajoin esineitä, joissa on nimi. Tällaiset esineet kiinnostavat minua erityisen paljon ja antavat haasteita selvittää tarina nimen takaa. Tällä kertaa vuorossa on vanha matkalaukku.
Tämä vanerinen matkalaukku on ollut muiden matkalaukkujen joukossa. Se on selvästi laukuista vanhin. Laukku on valmistettu Jyväskylän vaneritehtaassa Wilh. Schaumanns Fanerfabrik A.B noin 1920-luvulla. Vuosilukuarvio perustuu Finna.fi -sivustolla oleviin samanlaisiin matkalaukkuihin. Laukun kannessa on omistajan nimi Lydia Tikka Sortanlahti.
Olin pitkään kuvitellut, että laukku kuuluisi mahdollisesti jollekin evakkomatkalla olleelle naiselle Karjalan alueelta.
Kävimme Maarit-siskon kanssa keskiviikkona 24.7 Raahen kirjastossa tutkimassa kirjasarjaa Siirtokarjalaisten tie. Kirjasarjan ensimmäinen osa kertoo osoite- ja puhelinnumeroita, osat 2-4 esittelee ihmiset ja heidän asuinpaikkansa. Sarjan osa 4 on laajin ja siinä on tiedot myös Pohjois-Suomen siirtokarjalaisista.
Yli-Iin kohdalta ei löytynyt etsimäämme henkilöä. Maarit hoksasi katsoa kirjasarjan ensimmäisen osan osoitetietoja ja sieltä löytyi Lyydia Tikka -niminen henkilö. Hänestä löytyi esittely kirjan neljännestä osasta. Luulimme löytäneemme laukulle omistajan.
Aloin kuitenkin kotona tutkimaan asiaa tarkemmin ja huomasin Lyydian esittelystä, että hän ei ole koskaan asunut Sortanlahdella, Sortavalassa kylläkin. Lisäksi laukun omistaja oli Lydia ei Lyydia. Siispä tutkimukset jatkuivat.
Vanhoista sanomalehdistä löytyi hakutoiminnolla useita kirjoituksia Lydia Tikasta kotoisin Sortanlahdelta. Lisäksi Googlea apunakäyttäen minulle alkoi selvitä vanerisen matkalaukun omistaja. Löysin myös netistä Kansallisarkiston Karjala-tietokannan, jonka avulla sain varmistettua tutkimiani asioita.
Lydia Maria Tikka syntyi Salmissa Karjalassa 8.3.1910. Lydian ensimmäinen asuinpaikka oli Heinäluodon majakka, jossa hänen isänsä Enok Arvid Tikka oli majakanvartijana. Myöhemmin isästä tuli luotsinvanhin. Perhe muutti vuonna 1911 Sortanlahdelle Lydian ollessa vuoden ikäinen.
Impi Wiikan kirjassa VPL Pyhäjärvi kirjoitetaan asuinpaikasta näin: Sortanlahdessa oli hyvä ja syvä satama. - - - laivaliikenne kulki Nevan kautta Pietariin, Sortanlahti oli hyvin vilkasliikkeinen paikka kesäisin. - - - Aallonmurtajan päässä oli Sortanlahden loistomajakka, mikä näytti vaihtumatonta valkoista ja vaihtumatonta punaista valoa. Majakka oli rakennettu vuonna 1894. - - - Entisajan Sortanlahti oli myös pitäjän sivistysriennoissa eturivin kyliä. Varsinkin musiikin harrastus oli virkeätä. - - - Tämän sukupolven sortanlahtelaisiin kuului - - - luotsinvanhin Tikka, jotka kaikki ovat perheineen ollut vaikuttamassa kauppakylän henkisen ja aineellisen kehityksen hyväksi.
Perhekuva kirjasta Pyhäjärvi-kirja |
Käkisalmen sanomissa 29.9.1928 kirjoitetaan Käkisalmen yhteiskoulun keväällä hyväksyttyjen ylioppilaiden lisäksi 7 uutta ylioppilasta, joista yksi on Lyydia Tikka Sortanlahdesta.
Pirkko Lehtiön kirjassa Nainen ja kutsumus kerrotaan Lyyti (Lydia) Tikasta: Koti oli jätettävä kymmenenvuotiaana oppikoulun alkaessa Käkisalmessa, mistä pääsi kotiin syyslukukaudella vain kerran. Luotsinvanhimpana toiminut isä saattoi joskus käydä Käkisalmessa tapaamassa tytärtään. - - -
Salmissa syntyneen Lyyti Tikan tarkoituksena oli ylioppilaaksi päästyään (1928) perheen vanhimpana lapsena valmistua mahdollisimman nopeasti kansakoulunopettajaksi, mutta hän ei päässyt hospitanttiluokalle. - - - sen jälkeen hän lähti opiskelemaan Helsinkiin ja kirjoittautui teologiseen tiedekuntaan syksyllä 1929. Isä oli antanut hänelle täyden vapauden opiskella, mitä hän itse vain halusi.
Kirjassa jatketaan, että vuonna 1936 Lyyti Tikka oli suorittanut (teologisen) erotutkinnon. Hän auskultoi ja alkoi hakemaan sen jälkeen työtä. - - - sellainen avautui Seinäjoella - - - Tämä merkitsi varmaa työtä kolmeksi vuodeksi. Tikan perheen isä kuoli vuonna 1938, jolloin Lykin oli otettava enemmän vastuuta kodistaan. - - - Hän pohti kansakoulunopettajaksi valmistumista, koska uskonnonopettajan virkoja ei ollut saatavissa.
Sitten alkoi YH:n aika(ylimääräiset kertausharjoitukset) ja pian liikekannallepano. Lyyti Tikka - - - sai kansakoulunopettajan viransijaisuuden Metsäpirtin pitäjästä. (Joentaan kansakoulu) Talvisodan aikana Lyyti Tikka oli kotiseudullaan kansakoulunopettajana ja sotilaskotityössä. - - - Talvisodan päätyttyä alkoi evakkomatka äidin ja sisaren kanssa. He sijoittuivat Leppäviralle.
Työn saanti tuli jälleen ajankohtaiseksi. Opettajanpaikkoja ei ollut. - - - Lyyti Tikka kävi tuomiokapitulissa ja sai paikan Vapaan huollon Kuopion läänin henkisen huollon työntekijänä elokuussa 1940. Hän asui äitinsä kanssa ensin Suonenjoella, myöhemmin Kuopiossa.
Myöhemmin kesäkuussa 1941 Lyyti Tikasta tuli Vapaan huollon Kuopion lääninkeskuksen toiminnanjohtaja.
Hän kävi sairaaloissa, synnytystuvissa, perheissä, yksinäisten vanhusten luona, partiolaisia tapaamassa. - - - Lyyti Tikka osallistui toiminnanjohtajan tehtävien ohella myös henkisen huoltotyön neuvotteluihin ja työn suunnitteluun sekä puhui eri tilaisuuksissa.
Vanhoista sanomalehdistä löytyykin useita artikkeleja Lyyti Tikan puhetilaisuuksista. Hän oli aktiivinen myös partiotoiminnassa. Yksi hänen luottamustehtävistään oli Sinisten partiotyttöjen hallituksen jäsen. Lyyti Tikka sai vuonna 1965 Hopeajoutsen - merkin.
Lyyti Tikka teki pitkän uran seurakuntatyössä eri työtehtävissä. Hän oli mukana monissa järjestöissä, mm. Suomen Naisteologiayhdistyksen johtajana, SNKL (Suomen Nuorten Kristillinen Liitto) päätoimikunnan jäsenenä ja Suomen kirkon seurakuntaopiston naisvaliokunnassa.
En löytänyt vastausta siihen, milloin Lydia muutti nimensä muotoon Lyyti. Lähdekirjallisuudessa käytetään myös nimiä Lyydia ja Lyki. Kirkonkirjoissa käytetään muotoja Lydia Maria tai Lyydia Maria. Myös hänen sisaruksensa muuttivat nimensä suomalaisempaan muotoon. Walterista tuli Valtteri ja Wilhosta Vilho. Ainoastaan Martta-sisar pysyi samannimisenä.
Lyytin isä oli luterilainen ja äiti ortodoksi. Lyyti Tikka kuoli 23.12.1998. Hänet on haudattu Helsingin ortodoksiselle hautausmaalle samaan hautaan äitinsä kanssa.
Pyysin Maarit-siskoa käymään katsomassa, löytyykö Lyytin hautapaikkaa. Hän käveli puolisonsa kanssa hautuumaan läpi, mutta hautaa ei enää löytynyt. Oletan, että haudan 25 vuoden hallinta-aika on päättynyt (vuonna 2023).
Sitä, miten Lyytin matkalaukku päätyi Hirvelään, tarina ei kerro. Pohdin, oliko matkalaukku hänen käytössään jo silloin kun Lydia matkasi kotoaan oppikouluun 10-vuotiaana. Kotipaikka Sortanlahti viittaisi siihen, koska hän asui koulun jälkeen niin monessa eri paikassa.
Vaikka laukun kulkeutumista Hirvelään en näillä näkymin pysty selvittämään, olipa mielenkiintoinen matka selvittää omistaja laukun kannesta. Ja miten mielenkiintoinen henkilö hän onkaan ollut.
Matkalaukku on säilynyt suht hyväkuntoisena ikäänsä nähden.
Toin laukun kotiini puhdistettavaksi ja päätin samalla liimata resottavan kyljen.
Liimaus onnistui hyvin.
Toinen laukun hihnoista puuttuu, koetan metsästää siihen sopivan. Kuvausta varten laitoin 100 vuotta uudemman tekonahkaisen hihnan rekvisiitaksi.
Laukku pääsee takaisin esille museoon ja museo on taas yhtä tarinaa rikkaampi.